Sunday, March 20, 2011

Mee Kuah Kedah

Harini sepatutnya insaf dan kembali ke laluan yg benar..ttp disebabkan Fazidah & family nak dtg rumah, so aku pun start melupakn tentang kalori2 berlebihan yg akan aku tanggung harini....hehe...

So menu kalori berlebihan harini adalah Mee Kuah Kedah....aku tak tau sgt apa beza mee kuah dan mee rebus...tp aku agak sbb aku berada di negeri Kedah so pastilah resepi yg aku dpt turun temurun dr mak aku ni namanya mee kedah...kalau ada sesapa yg rasa resepi ni resepi bukan mee kuah kedah...sila beri comment ya...hehehe

Pepagi lagi aku dh pegi merket bak kata org kedah.....mcm2 lah aku beli smp tak cukup tgn...bhn2 nk buat mee ni lah mcm dlm gmbr kt bwh....


Smp je umah aku mulakan aktiviti dgn merebus ubi keledek...sekilo dllm 4 biji.. aku takek2 ubi tu mcm takek jambu batu nak menyicah tu....dh siap basuh letak air rebus lah smp lembut....air tak buang yer puan2....psl kita nak blender sekali nnt..beginilah rupanya ubi keledek aku yg menunggu utk direbus......Sambil2 tu patutnya nak goreng kacang tanah...ada la beli dlm RM2 td....tapi takut hangit sbb tak bole tinggal kuali, so aku melakukan aktiviti menyiang udang dan pas tu potong daging...dua2 ni stgh kilo...elok2 lah ubi keledek tu lembut, aku rebus daging dn juga goreng kacang tanah...... air daging nak guna nnt dlm kuah...kacang tanah siap nnt blender....campur air ye blender....pastu kuali grg kacang tu aku taruk minyak goreng la plak cili kering semangkuk dlm 20 biji kot..bersama dgn belacan 2 inci dan juga bwng besar dn bwg puteh....okeh semua ni dh garing masuk blender mesin semua ok..jgn smp hangit k...nnt kuah kaler itam jadinyer..

inilah ropanya cili kering + belacan + bwg... sedikit gelap pasal terover garing...tp belum hangit yer puan2....hehehhe
Okeh ni dh masuk periuk..pastu campur lah semua yg dh blender...ubi dn kcng tanah dan air daging....pastu rebus smp mendidih...campur lah asam sket, gula, garam, aji...ada org letak sos cili...aku tak letak pun...

Okeh....sambil2 tunggu kuah mendidih, celur lah:

Taugeh 50 sen
Sawi sket
Kobis sket

Potong daun sup dan daun bwng sket, cili besar, limau nipis, telor (kalau dah rebus lah)....kalau rajin buatlah cucur udang...mmg rajin td sbb mak aku buat cucur udang sekali....hehehe.......dan akhir sekali bawang goreng sbg rencah tmbhn kt atas.......owhh ada lagi...taufu(tokuah) 4 ketul potong comel2 yer....

Oppss terluper lah.....udang td tak pakai pun sbb dh masukkn daging dlm kuah sekali...hehe...over je lah beli udang n daging.....aku pakai udang kering jer blender sekali dgn cili kering semua tadi....



Okeh selamat mencuba yer!! kalau sedap bgtau kawan2 yer.....kalau tak sedapp jgn marah i...huhuhuh

5 comments:

kayrozz said...

memang lazat berkrim ni k...
tentu rasanya sedap sbb gambarnya jer dah berselera ni..
nak suh try org kat umah ni masakkan
neway, great cook =)

Ah Win said...

sedapnye helen...nak try la...
mcm mi rebus pun ada,kan?

-HeLiNa- said...

terima kasih to kayrozz n ah win....tgk gmbq dh terlioq kan kan? hehe...agaknya kalau dah cuba mesti lagi terangkat! hehe....

Ni ler first entry sy psl masak memasak...

-HeLiNa- said...

aha awin...mcm mee rebus....

kayrozz said...

ok..sy nak masak dulu ni..
tp masak maggi kedah dulu...
esok nak pi mereket..
cari bahan2 radiasinya..;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates